Begroting 2019

Bedrijfsvoering

Informatie- en communicatietechnologie (ICT)

Sinds 2012 heeft de gemeente Hulst informatiebeleid hoog op de agenda gezet om haar dienstverlening en bedrijfsvoering aan te laten sluiten op de verdere digitalisering in de samenleving. In de periode tot 2018 zijn een aantal landelijke bouwstenen geïmplementeerd waarmee de gemeente Hulst kan samenwerken met andere overheden. Dit stelsel van basisregistraties zorgt ervoor dat overheden erop kunnen vertrouwen dat gegevens altijd actueel zijn en bij de bron (het ontstaan van gegevens) worden bijgehouden. Samenwerken vraagt ook om een meer digitaal gestuurde procesondersteuning, in overheidsland doorgaans aangeduid met (digitaal) zaakgericht werken. Hierin zijn bij de gemeente Hulst de eerste concrete stappen gezet. Inmiddels kunnen burgers en bedrijven al veel diensten digitaal afnemen bij de gemeente Hulst. Een digitale zaakgerichte afhandeling zorgt daarna voor een efficiënte en klantgerichte dienstverlening. Een eenduidige gestructureerde opslag zorgt ervoor dat informatie ook snel vindbaar is. De digitale dienstverlening neemt een steeds belangrijkere vorm aan in de totale dienstverlening van de gemeente Hulst.
In februari 2018 heeft de gemeenteraad ingestemd uitvoering te geven aan het Informatiebeleidsplan 2018-2021 en het bijbehorende uitvoeringsprogramma voor 2018. Dit informatiebeleidsplan heeft als focus de verdergaande digitalisering van de dienstverlening en bedrijfsvoering van de gemeente Hulst en sluit aan bij de ambities uit het Coalitieprogramma 2018-2022 “De kracht van samen”. Uiteraard zijn landelijke ontwikkelingen en verplichtingen zoals de Digitale Agenda 2020 en de Nieuwe Omgevingswet hierin verwerkt. Ook de doorontwikkeling van het (digitaal) zaakgericht werken heeft hierin een prominente plaats.
De gemeente Hulst heeft er, net als de rijksoverheid, voor gekozen om het informatiebeleidsplan op te bouwen rondom thema’s. Een thema is een cluster van onderwerpen en/of projecten die bij elkaar horen en onderling een nauwe relatie hebben. In het informatiebeleidsplan van de gemeente Hulst zijn de volgende thema’s benoemd:

  • Digitale Agenda 2020;
  • Het Nieuwe Werken;
  • De Nieuwe Omgevingswet;
  • Digitaal (zaakgericht) werken;
  • Informatiebeveiliging;
  • Business Intelligence;
  • Beheer informatievoorziening;
  • ICT-infrastructuur.

Het informatiebeleidsplan beschrijft het beleid ten aanzien van deze thema’s, passend in de totaalvisie en ontwikkeling van de gemeente Hulst. In het uitvoeringsplan wordt per jaar beschreven welke projecten inclusief bijbehorende begroting en planning opgepakt zullen worden. Tevens wordt het uitvoeringsplan van het voorgaande jaar geëvalueerd.

Het uitvoeringsplan 2019, inclusief de evaluatie van het uitvoeringsplan 2018, zal begin 2019 worden aangeboden aan de gemeenteraad. Een van de speerpunten van dit nieuwe uitvoeringsplan zal de vervanging van de huidige ICT-infrastructuur zijn. Hierbij zal de gemeente Hulst de nationale en internationale trends en ontwikkelingen volgen. Centraal daarbij staan onderwerpen zoals ontzorgen, stabiliteit en grote flexibiliteit. In combinatie met een flexibele inrichting van de werkplekken beschikt de gemeente Hulst dan over een totale moderne ICT-infrastructuur die toekomst gereed is!