Kerncijfers
Openbare dienst (gemeentehuis, gemeentelijke gebouwen, poorten, etc.) 27 stuks
Onderwijs 16 stuks
Gemeenschapscentra (5 in eigendom, 8 eigendom stichting) 13 stuks
Beleid
De gemeente Hulst heeft circa 50 gebouwen en bouwwerken in eigendom. Deze gebouwen variëren in grootte en worden voor diverse doeleinden gebruikt en ingezet. Het betreft gebouwen voor de gemeentelijke organisatie, sportaccommodaties, schoolgebouwen, gebouwen voor sociaal culturele doeleinden (dorpscentra), monumenten en gebouwen voor algemeen gebruik.
In 2013 is het beleidsplan onderhoud gemeentelijke gebouwen 2014-2018 vastgesteld. Hierin is het beleid van de gemeente Hulst vastgesteld ten aanzien van beheer en onderhoud van gebouwen. Hierbij is rekening gehouden met alle wettelijke eisen rondom gebouwenbeheer. Dat betekent dat er naast onderhoud- en energiebeheer ook aandacht geschonken wordt aan brandveiligheid, volksgezondheid, milieu en Arbo. Dit heeft tot gevolg dat niet alleen de technische levensduur van gebouwen doorslaggevend is, maar dat ook niet materiële zaken (gezondheid, veiligheid en milieu) meespelen in de besluitvorming. Aan de herziening van het beleidsplan onderhoud gemeentelijke gebouwen wordt momenteel gewerkt.
Bij het vaststellen van het beleidsplan is bewust gekozen voor een beknopte nota met een realistisch actieplan voor de komende vijf jaar rekening houdende met de conclusies en aanbevelingen uit het rapport “beleidsnotitie gebouwbeheer gemeente Hulst”. Op deze wijze wordt op bestuurlijk niveau het kwaliteitsniveau van het beheer en onderhoud voor de diverse gebouwen vastgelegd, inclusief de daarbij behorende financiële kaders. De strategische keuzes die in deze nota worden gemaakt, zijn omgezet in een (meerjaren)onderhoudsplan op tactisch niveau en een actieplan op operationeel niveau.
Ten aanzien van de schoolgebouwen is de verantwoordelijkheid voor het buitenonderhoud overgeheveld van gemeenten naar scholen. De gemeente is alleen nog verantwoordelijk voor nieuwbouw. In 2017/2018 is de nieuwbouw te St. Jansteen gerealiseerd. Voor de gebouwen die eigendom zijn van derden (voornamelijk gemeenschapscentra) heeft de gemeente formeel geen onderhoudsplicht. Aan de hand van de gebouwinspecties wordt het benodigde onderhoud geraamd op een bedrag van circa € 150.000 per jaar. De eigenaren dienen hiervoor binnen hun exploitatie budgetten te reserveren.
Financieel Kader
Bij opstellen van het beheerplan is de dotatie aan de reserve onderhoud gebouwen op voldoende niveau gebracht om het geplande onderhoud in de toekomst te kunnen uitvoeren. Jaarlijks wordt de planning bijgesteld a.d.h.v. nieuwe inspectiegegevens, beslissingen op gebouwen af te stoten/ aan te schaffen of om het gebruik te wijzigen. Op basis van de nieuwe planning zal een bijgesteld financieel kader worden opgesteld.
Ontwikkelingen
In het kader van een doelmatige bedrijfsvoering wordt bekeken welke gebouwen op termijn afgestoten kunnen worden. Momenteel wordt het gebouwenbeleidsplan 2014-2018 geëvalueerd en het gebouwenbeleidsplan 2019-2023 worden opgesteld. In 2018 is het gebouw van gemeenschapscentrum Den Dullaert overgenomen. Dit zal in de nieuwe planning worden verwerkt.