Begroting 2019

Lokale heffingen

Kostenonderbouwing heffingen

Met ingang van de Programmabegroting 2017 zijn gemeenten op grond van het BBV verplicht in de paragraaf lokale heffingen een overzicht op hoofdlijnen op te nemen van de diverse heffingen. Daarin wordt inzichtelijk gemaakt:

    • hoe bij de berekening van tarieven van heffingen, die niet meer dan kostendekkend mogen zijn, er voor wordt gezorgd dat de geraamde baten de ter zake geraamde lasten niet overschrijden
    • wat de beleidsuitgangspunten zijn die ten grondslag liggen aan deze berekeningen en hoe deze uitgangspunten bij de tariefstelling worden gehanteerd.

De begrotingscijfers 2019 vormen voor de kostenonderbouwing het uitgangspunt. Hiermee wordt voldaan aan de afspraak tussen de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) met de rijksoverheid dat de kostenonderbouwing van gemeentelijke heffingen transparanter moet worden.

Een overzicht van de baten en lasten per heffing zoals die in deze begroting 2019 zijn opgenomen treft u hierna aan. Bij de gemeente Hulst gaat het om de volgende heffingen:

  1. Marktgelden
  2. Afvalstoffenheffing/Reinigingsrecht
  3. Rioolheffing
  4. Lijkbezorgingsrechten
  5. Leges
  6. Haven- en kaaigelden

Marktgelden

Conform de voorschriften van handreiking kostenonderbouwing paragraaf lokale heffingen (nog in concept) treft u hieronder een overzicht aan van de kostendekking van de marktgelden. In de onderstaande berekening is uitgegaan van een aantal inschattingen. Deze inschattingen betreffen het niet doorrekenen van de lasten van het beschikbaar stellen van het onroerend goed. Daarnaast is er voor de organisatiekosten uitgegaan van een stelpost voor het beschikbaar stellen van ambtelijke capaciteit. De overhead wordt conform berekening toegepast met een percentage van 127.

Afvalstoffenheffing/Reinigingsrecht

In de onderstaande tabel wordt overeenkomstig de richtlijnen inzicht gegeven in de kostendekking van de afvalstoffenheffing/Reinigingsrecht. Bij de opbrengst heffingen is rekening gehouden met een stijging van de tarieven. Het beleid is om kostendekkend te blijven.

Na het samenstellen van de begroting is bekend geworden dat enkele kosten hoger uitvallen, in totaal € 128.000. Dit betreft met name de afvalstoffenbelasting op het restafval. Bij de berekening van de tarieven zijn deze evenwel doorbelast, waardoor er geen tekort meer resteert op de reinigingsheffingen. Bovenstaande tabel is opgemaakt op basis van deze cijfers.

  1. Rioolheffing

Al jaren wordt de rioolheffing en de kostendekkendheid hiervan periodiek onder de aandacht en ter besluitvorming gebracht. Het recentste VGRP (Verbreed Gemeentelijk Riolering Plan) is voor de periode 2016 t/m 2021 met een perspectief van 60 jaar onlangs vastgesteld in de gemeenteraad. Vanwege de complexiteit van berekeningen wordt kortheidshalve hierna verwezen. Het uitgangspunt was/is evenwel een kostendekkende rioolheffing.

  1. Lijkbezorgingsrechten

In het volgende overzicht zijn de baten en lasten met betrekking tot het taakveld weergegeven. Evenals in het voorgaande is opgemerkt, geldt ook voor dit overzicht dat deze cijfers geen meerjarige onderbouwing kennen. In de toekomst zal een beheerplan hiervoor worden opgesteld en doorgerekend. Afhankelijk hiervan zal de kostendekkendheid kunnen veranderen.

  1. Leges

De kostendekkendheid van de leges is recentelijk onderzocht en hierover is gerapporteerd aan de gemeenteraad. De resultaten van het destijds gehouden onderzoek treft u in de volgende tabellen aan.

Titel 1 Algemene dienstverlening

Taakveld

Overhead

Totale Kosten

Totale opbrengsten

Kostendekking

hoofdstuk

1

Burgerlijke stand

€ 38.071

€ 48.349

€ 86.420

€ 34.922

40,41%

hoofdstuk

2

Reisdocumenten

€ 250.713

€ 142.924

€ 393.637

€ 280.008

71,13%

hoofdstuk

3

Rijbewijzen

€ 71.330

€ 58.065

€ 129.395

€ 90.013

69,56%

hoofdstuk

4

Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

5

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

6

Bestuursstukken

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

7

Vastgoedinformatie

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

8

Overige publiekszaken

€ 21.569

€ 7.054

€ 28.623

€ 21.503

75,12%

hoofdstuk

9

Gemeentearchief

€ 3

€ 4

€ 7

€ 1

14,29%

hoofdstuk

10

Leegstandwet

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

11

Winkeltijdenwet

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

12

Kansspelen

€ 3.041

€ 3.862

€ 6.903

€ 2.992

43,34%

hoofdstuk

13

Telecommunicatie

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

14

Verkeer en vervoer

€ 7.163

€ 9.097

€ 16.260

€ 1.502

9,24%

hoofdstuk

15

Diversen

€ 7.328

€ 9.305

€ 16.633

€ 30.925

185,93%

Kostendekking Titel 1

€ 399.218

€ 278.660

€ 677.878

€ 461.866

68,13%

Titel 2 Fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning

Taakveld

Overhead

Totale Kosten

Totale opbrengsten

Kostendekking

hoofdstuk

1

Begripsomschrijvingen

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

2

Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag/principe-verzoek

€ 19.309

€ 24.522

€ 43.831

€ 8.086

18,45%

hoofdstuk

3

Omgevingsvergunning

€ 274.476

€ 346.148

€ 620.624

€ 576.020

92,81%

hoofdstuk

4

Vermindering

€ 0

€ 0

€ 0

€ -4.354

0,00%

hoofdstuk

5

Teruggaaf

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

6

Intrekking omgevingsvergunning

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

€ 76

€ 97

€ 173

€ 102

58,96%

hoofdstuk

8

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

€ 1.442

€ 1.545

€ 2.987

€ 2.911

97,46%

hoofdstuk

9

Hogere grenswaarde ex artikel 83 Wet geluidhinder

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

10

Opvragen milieu-informatie, Ruimtelijke ordening en Bouwen pakket

€ 1.412

€ 258

€ 1.670

€ 1.210

72,46%

hoofdstuk

11

Principeverzoek bestemmingswijzigingen

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

12

In deze titel niet benoemde beschikking

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

Kostendekking Titel 2

€ 296.715

€ 372.570

€ 669.285

€ 583.975

87,25%

Titel 3 Europese dienstenrichtlijn

Taakveld

Overhead

Totale Kosten

Totale opbrengsten

Kostendekking

hoofdstuk

1

Horeca

€ 3.995

€ 5.073

€ 9.068

€ 2.945

32,48%

hoofdstuk

2

Organiseren evenementen of markten

€ 14.423

€ 18.316

€ 32.739

€ 3.695

11,29%

hoofdstuk

3

Seksbedrijven

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

4

Exploitatievergunning voor een speelgelegenheid

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

5

Brandbeveiligingsverordening

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

6

Vervallen

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

7

Ventvergunningen

€ 406

€ 514

€ 920

€ 601

65,33%

hoofdstuk

8

Gastouderopvang

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

9

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 405

€ 515

€ 920

€ 807

87,72%

Kostendekking Titel 3

€ 19.229

€ 24.418

€ 43.647

€ 8.048

18,44%

  1. Haven- en kaaigelden

In onderstaand overzicht zijn de baten en lasten met betrekking tot het taakveld weergegeven. Evenals in het voorgaande is opgemerkt, geldt ook voor dit overzicht dat deze cijfers geen meerjarige onderbouwing kennen. In de toekomst zal een beheerplan hiervoor worden opgesteld en doorgerekend. Afhankelijk hiervan zal de kostendekkendheid kunnen veranderen.

Kwijtschelding
Met betrekking tot de gemeentelijke belastingen kan kwijtschelding worden aangevraagd voor de volgende belastingsoorten:

  • afvalstoffenheffing;
  • rioolheffing.

Bij de behandeling van de aanvragen tot kwijtschelding wordt uitgegaan van de 100%-bijstandsnorm, waarbij moet worden voldaan aan de eisen van de ministeriële regeling (Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990). De uitvoering hiervan geschiedt door Sabewa Zeeland.
 
Algemene externe ontwikkelingen

Voor meer informatie op het gebied van de gemeentelijke heffingen en WOZ verwijzen wij u naar http://www.vng.nl/onderwerpenindex/belastingen. Daar kunt u ook een actueel overzicht vinden van de laatste ontwikkelingen en kabinetsvoornemens.