Trends: - Vergrijzing;
- Ontgroening;
- Instroom migranten;
- Huisvesting statushouders.
Knelpunten: - Particuliere woningvoorraad is deels verouderd;
- Ontspannen woningmarkt.
Ontwikkelingen: - Bouwprojecten komen weer op gang;
- Consumentenvertrouwen en lage hypotheekrente zorgen voor meer verhuisbewegingen.
| - De Nieuwe Bierkaai: kwaliteitsimpuls voor de binnenstad van Hulst door kwaliteitsverbetering openbare ruimte, verbeterde economische structuur en intensivering van de woonfunctie.
| - Realisering deelgebied 2,4,5,7 en 8 voorbereiden en indien mogelijk starten.
- De exploitatie haalbaar houden.
| - Behoud c.q. toename werkgelegenheid;
- Behoud c.q. koopkrachtbinding en –toevloeiing;
- Toename kwaliteit openbare ruimte;
- Meer inwoners/bezoekers kern Hulst.
| - Aantal arbeidsplaatsen;
- Aantal bezoekers;
- Aantal inwoners kern Hulst.
|
- De Statie: versterken van de relatie binnenstad met Morres door kwaliteitsverbetering openbare ruimte, verbeteren functionele verbinding, optimaliseren verkeersafwikkeling, versterken economische structuur en kwaliteitsimpuls.
| - Juridisch-planologisch regelen en vergunningen verlenen ten behoeve van de bouw van een Life Style Village en herinrichting van het DMG-terrein.
- De realisering van de verbindingszone voorbereiden en indien mogelijk starten.
|
- Gebiedsontwikkeling Perkpolder:
Verbeteren economische structuur in het noordelijk deel van de gemeente door het creëren van een aantrekkelijk recreatie- en woongebied. | - Realisering van de Westelijke Perkpolder starten c.q. voortzetten.
- Voorbereiden en ontwikkelen veerplein en jachthaven.
- Uitvoering geven aan de samenwerking (Perkpolder Beheer BV), die de planvoorbereiding en –uitvoering coördineert.
| - Behoud/toename werkgelegenheid;
- Meer inwoners/bezoekers noordelijk deel gemeente;
- Toename kwaliteit landschap;
- Toename leefbaarheid;
- Verbreding economische basis door meer gevarieerde bedrijvigheid (recreatie en toerisme).
| - Aantal overnachtingen (hotels, camping en B&B);
- Aantal arbeidsplaatsen.
|
- Een adequaat planologisch beoordelingskader voor functies als wonen, werken en recreëren.
| - Uitwerken opgaven voortkomend uit de structuurvisie.
| - Een goed woon-, leef- en werkklimaat.
| |
- Faciliteren van gewenste ruimtelijke ontwikkelingen.
| - Opstellen bestemmingsplannen (nieuwe opzet, flexibiliteit), anticiperen op nieuwe omgevingswet.
| - Ontwikkelingsmogelijkheden voor burgers en bedrijfsleven.
| |
- Potenties/kansen omzetten in nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen.
| - Planologisch mogelijk maken van nieuwe ontwikkelingen.
| - Ontwikkelingsmogelijkheden voor burgers en bedrijfsleven.
| - Aantal planologische procedures.
|
- Goede voorraad sociale huurwoningen, zonder lange wachtlijsten en zonder leegstand.
| - Prestatieafspraken woningbouwcoöperaties, nieuwe invulling voor locaties waar coöperaties niet herbouwen.
| - Toekomstbestendige woningvoorraad sociale huurwoningen.
| - Sloop- en nieuwbouw.
- Leegstand en wachtlijsten.
|
| - Voortzetten project KLUS, promotie Provinciale Impuls Wonen.
| | - Sloop en opknappen van panden.
|
- Evenredige huisvesting statushouders.
| - Afspraken met woningbouwcoöperaties, waarbij wordt voldaan aan taakstelling.
| - Draagvlak voor huisvesting statushouders blijft gehandhaafd.
| - Evenredige verdeling van statushouders over kernen.
|
- Promotie gemeente Hulst als woongemeente.
| - Handhaven samenwerking met Stichting Zeeuws en Vlaanderen.
| - Goede verkoopbaarheid van woningen, behoud woningwaarde.
| - Verhuisbewegingen van buiten de gemeente Hulst naar de gemeente Hulst.
|
- Regionale woningmarktafspraken.
| - Overleg met de gemeenten Terneuzen, Sluis en de provincie Zeeland over het afstemmen van het volkshuisvestingbeleid.
| - Goede afstemming nieuwbouwprojecten.
| |