Begroting 2019

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Financiële kengetallen van de gemeente Hulst

Nr

Onderdeel

Rek. 2017

Begr. 2018

Begr. 2019

Mjr. 2020

Mjr. 2021

Mjr. 2022

1.

Netto schuldquote:

1a.

Netto schuldquote

62,48%

73,52%

79,85%

72,71%

65,32%

57,45%

1b.

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen

60,96%

71,50%

78,32%

71,19%

63,82%

55,96%

2.

Solvabiliteitsrisico

24%

20%

17%

18%

19%

21%

3.

Structurele exploitatie ruimte

0,58%

0,00%

-1,99%

-1,04%

-0,71%

0,13%

4.

Grondexploitatie

10,92%

14,50%

12,52%

10,80%

9,14%

7,50%

5.

Belastingcapaciteit

103,60%

103,18%

108,88%

109,71%

110,54%

111,37%

Ad 1 De netto-schuldquote geeft aan of een gemeente investeringsruimte heeft of juist op haar tellen moet passen.
Hoe hoger de schuld is, hoe meer kapitaallasten er zijn waardoor een begroting minder flexibel wordt. De norm van de VNG ligt tussen 0 en 100. Boven een netto-schuldquote van 100 is de situatie kritiek. Er blijft dan weinig leencapaciteit over om de gevolgen van financiële tegenvallers door b.v. een economische recessie op te vangen.
  Netto schuldquote=

(langlopende schulden+ kortlopende schulden+ crediteuren+overlopende passiva)-/- (langlopende uitzettingen+ kortlopende vorderingen+liquide middelen+overlopende activa)

inkomsten voor bestemmingsreserves

Norm Hulst
Hoog         tot 100%
Gemiddeld      100% tot 130%
Laag         hoger dan 130%

Ad 2 De solvabiliteitsratio geeft aan de mate waarmee de gemeentelijke bezittingen zijn betaald met eigen middelen. Onder de solvabiliteitsratio wordt verstaan het eigen vermogen (algemene reserve+ bestemmingsreserve+ resultaat baten en lasten) als percentage van het totale balanstotaal. Bij een solvabiliteitsratio >80% is in de meeste gevallen sprake van een gemeente die per saldo geen schulden heeft.

Norm Hulst
Hoog         50% en hoger
Gemiddeld      tussen 20% en 50%
Laag         kleiner dan 20%

Ad 3 Het financiële kengetal “structurele exploitatieruimte” geeft aan hoe groot de structurele vrije ruimte binnen de begroting is. Daarnaast geeft dit kengetal ook aan of de gemeente in staat is om de structurele tegenvallers op te vangen dan wel of er ruimte is voor nieuw beleid. Het toekomstperspectief m.b.t. de structurele exploitatieruimte is positief. De structurele exploitatieruimte op basis van de meicirculaire bedraagt in 2022 ruim € 82.000.

Norm Hulst

Hoog   structureel ratio hoger dan 0,6% (van AU+integratie- en decentralisatie- uitkeringen)
Gemiddeld    structureel ratio tussen 0% en 0,6% (van AU+integratie- en decentralisatie- uitkeringen)
Laag   structureel ratio kleiner dan 0% (van AU+integratie- en decentralisatie- uitkeringen)

Ad 4. Het financiële kengetal “grondexploitatie” geeft aan hoe groot de grondpositie (boekwaarde) is ten opzichte van de jaarlijkse baten.
Berekening:
boekwaarde in- en nog niet in exploitatie genomen gronden

totale baten voor bestemming      

Een norm bepalen voor het kengetal grondexploitatie is lastig. De boekwaarde van de gronden in bezit zegt namelijk nog niets over de relatie tussen de vraag en aanbod van woningbouw dan wel m2-bedrijventerrein.
De boekwaarde van de gronden geeft wel weer of een gemeente veel middelen heeft gestopt in haar grondexploitatie. Dit geld dient namelijk ook nog terugverdiend te worden. Om deze redenen is er geen norm verbonden aan het kengetal grondexploitatie.

Ad 5. Belastingcapaciteit
De belastingcapaciteit geeft inzicht hoe de belastingdruk in de provincie of de gemeente zich verhoudt ten opzichte van het landelijke gemiddelde (jaar t-1). Wanneer het kengetal uitkomt op c.a. 100% betekent dit dat de woonlasten van de betreffende gemeente overeenkomst met het landelijke gemiddelde van een jaar eerder.