Begroting 2019

Verkeer, vervoer en openbare ruimte

Bestaand beleid

Trends, knelpunten en ontwikkelingen

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we ervoor doen

Maatschappelijk effect

Indicator (hoe meten)

Trends:

  • Energiezuinige verlichting.
  • Areaal aan groen en wegen wordt steeds groter zonder aanvullend budget.
  • Bezoekers aantallen binnenstad Hulst lopen terug.

Knelpunten:

  • Beheer en onderhoud van kapitaalgoederen, structureel onderhoud vervangen door ad-hoc onderhoud.
  • Uitvoering rioleringsplannen vragen ook middelen t.b.v. infrastructuur.

Ontwikkelingen:

  • De kwaliteit van de wegen moet voldoen aan de (technische) R norm. Dit komt overeen met beeldkwaliteitsniveau B.
  • Visie Binnenstad Hulst.
  • Verhoging verkeersveiligheid middels uitvoering GVVP.
  • Halteplan t.b.v. voorzieningen haltes.
  • Afstemming werkzaamheden in de openbare ruimte.
  • Minimaal energiegebruik en CO2 neutraal.
  • Beheerplannen operationeel.
  • Overdracht openbare verlichting buiten bebouwde kom.
  • Goed onderhouden openbare ruimte.
  • Een aantrekkelijke gemeente voor inwoners en bezoekers.
  • Beheer wegen en openbare verlichting passen bij elkaar.
  • Meldingen over de openbare ruimte via het servicepunt.
  • % weg dat voldoet aan de R-norm.
  • Geen lichtmasten meer in eigendom buiten bebouwde kom.
  • Visuele en functionele kwaliteit van de openbare ruimte op voldoende niveau brengen/ houden.
  • Financiële dekking voor het uitvoeren van het onderhoud aan de wegen.
  • Goed onderhouden stadswallen.
  • Kwaliteit van de binnenstad verbeteren.
  • Projecten voor het inrichten van de binnenstad volgens de vastgestelde visie opnemen in het MIP.
  • Hulst wordt aantrekkelijker voor inwoner en bezoeker.
  • Nieuwe impulsen voor het MKB in Hulst.
  • Bezettingsgraad winkels.
  • Goed onderhouden van kapitaalgoederen wegen en riolering.
  • Uitvoering meerjareninvesteringsplan voor wegen en operationeel rioleringsprogramma 2019.
  • Tevredenheid over kwaliteit openbare ruimte.
  • Grote projecten, ruimtelijke ontwikkelingen en VGRP lopen geen vertraging op.
  • Vorderingen in grote projecten.
  • Operationeel programma riolering is uitgevoerd.
  • Op alle haltes voor het openbaar vervoer de afgesproken minimale voorzieningen aanbrengen.
  • Alle haltes op de kernlijnen en scholierenlijnen toegankelijk.
  • Bevorderen samenwerking bij werkzaamheden in de openbare ruimte tussen nutsbedrijven, waterschap, woningbouwverenigingen en gemeente.
  • Inventariseren welke voorzieningen volgens het halteplan ontbreken op de haltes en waar nodig aanvullende voorzieningen plaatsen.
  • Bij reconstructies waarin haltes vallen voor de kernlijnen of scholierenlijnen, deze haltes toegankelijk maken volgens de richtlijnen.
  • Jaarlijkse overleggen over afstemmingsmogelijkheden van werkzaamheden in de openbare ruimte.
  • Betere beleving van de passagiers van het openbaar vervoer tijdens hun wachttijden op de haltes.
  • Betere dekking van toegankelijke haltes in meer kernen binnen de gemeente.
  • Beperken overlast burgers en bedrijven.
  • Controle voorzieningen niveau t.o.v. halteplan.
  • Aantal toegankelijke haltes in beheer bij gemeente Hulst.
  • Aantal overleggen over afstemmingsmogelijkheden.
  • De in het GVVP genoemde maatregelen uitvoeren volgens het MIP.
  • Uitvoeren voorgestelde maatregelen in GVVP volgens MIP.
  • Verhogen verkeersveiligheid en infrastructuur in overeenstemming brengen met EHK duurzaam veilig.
  • Aantal ernstige verkeers-ongevallen op wegen in beheer bij gemeente Hulst.
  • Prioriteitenlijst uit GVVP.