Begroting 2019

Onderwijs en kinderopvang

Bestaand beleid

Trends, knelpunten en ontwikkelingen

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we ervoor doen

Maatschappelijk effect

Indicator (hoe meten)

Trends:

  • Daling aantal leerlingen en onderwijsvoorzieningen.

Knelpunten:

  • Leegstand lokalen.

Ontwikkelingen:

  • Integrale Kindvoorzieningen.
  • Optimalisering van bestaande kindvoorzieningen.
  • Uitwerking geven aan een beleid om te komen tot toekomstbestendige kindvoorzieningen.
  • Optimaal gebruik maken van gebouwen en ruimten en mogelijk gecombineerd met medegebruik.
  • Optimaal gebruik van bestaande kindvoorzieningen.
  • Aantal gebouwen.
  • Aantal lokalen.
  • Aantal kinderen dat van de voorzieningen gebruik maakt.
  • Behoud van een breed aanbod van onderwijsvoorzieningen voor Hulst en de regio Zeeuws-Vlaanderen.
  • Het onderwijsvoorzieningen aanbod waar mogelijk en wenselijk bundelen.
  • Kinderen en jongeren kunnen gebruik maken van een passend en thuisnabij aanbod.
  • Diversiteit onderwijsvoorzieningen.
  • Een doorgaande leerlijn vormen voor kinderen van een voorschoolse voorziening naar het primair onderwijs.
  • Met de inzet van VVE (mogelijke) onderwijsachterstanden voorkomen of inlopen.
  • Jeugdhulp en passend onderwijs op elkaar laten aansluiten.
  • Stimuleren van de toeleiding van doelgroepkinderen naar de voorschoolse voorzieningen.
  • De inzet van voorschoolse educatie in de voorschoolse voorzieningen.
  • Stimuleren van de ‘warme overdracht’ van de doelgroepkinderen van de voorschoolse voorziening naar het primair onderwijs.
  • Afstemming bereiken op het grensvlak van passend onderwijs en jeugdhulp.
  • Alle kinderen hebben gelijke kansen op een doorgaande leerlijn van 2 – 12 jaar.
  • Er voor zorgen dat kinderen passende jeugdhulp en/of passende onderwijsondersteuning ontvangen.
  • Toeleiding naar en gebruik voorschoolse educatie en toeleiding naar de vroegschoolse educatie.