Begroting 2019

Bestuur en veiligheid

Bestaand beleid

Trends, knelpunten en ontwikkelingen

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we ervoor doen

Maatschappelijk effect

Indicator (hoe meten)

Knelpunten:

  • Stopzetten landelijke operatie BRP
  • gegevensuitwisseling i.h.k.v. (bestuurlijke) aanpak georganiseerde criminaliteit (ondermijning).

Ontwikkelingen:

  • Digitale Agenda 2020
  • Gemeentelijke archieven / e-depot
  • Voorstel ‘Brabantwet’ :  in wetgeving wordt vastgelegd  dat  de ‘aanpak  van ondermijnende criminaliteit’ een gemeentelijke taak wordt.
  • Meer op de klantgerichte dienstverlening.
  • Gemeentelijke dienstverlening via  klantcontactcentrum KCC ten behoeve van telefonie, website, balie, email en post afstemmen op ontwikkelingen.
  • Inrichting en uitbreidingvan kwaliteitshandvest op basis van interne en externe servicenormen.
  • Optimaliseren  van de telefonische dienstverlening.
  • Uitbouw zaakgericht werken en waar nodig  aanpassen werkprocessen.
  • Tevredenheid en waardering door inwoners en andere klanten. Klanten vinden sneller informatie en producten.
  • Klanten worden organisatiebreed vlot en op eenduidige wijze te woord gestaan.
  • Klanten dienen hun vraag maar één keer te stellen.
  • Aantal bezoekers gemeentewinkel.
  • Klanttevredenheidsonderzoek communicatiekanalen.
  • Telefonische contacten: aantal + wachttijden.
  • Reacties klanten via digitaal reactieformulier.
  • Meer digitale  informatiever-strekking en toegankelijkere digitale dienstverlening.
  • Uitbouw virtuele balie, gefaseerde toename aantal producten via website. Digitale dienstverlening en informatievoorziening worden gefaseerd leidend (Landelijke visie “Digitale Overheid 2017 en Digitale Agenda 2020).
  • Digitalisering Burgerlijke Stand.
  • Geleidelijk (procesafhankelijk) worden statussen van aanvragen, meldingen, bezwaren doorgegeven.
  • Burgers actief inlichten (attenderen) op alle gemeentelijke bekendmakingen.
  • Voldoen aan minimale eisen landelijke  webrichtlijnen.
  • Bereikbaarheid van gemeente wordt vergroot (24-uurs bereikbaarheid voor groeiend aantal producten).
  • Grotere transparantie overheidshandelen.
  • Nog betere toegankelijkheid gemeentelijke website.
  • Aantal producten dat daadwerkelijk via internet kan worden afgenomen middels een vooringevuld formulier.
  • Toename aantal aanmeldingen via attenderingsfunctie.
  • Gemeentelijke website voldoet aan de landelijke webrichtlijnen.
  • Aantal werkprocessen ingericht als zaak.
  • Betrouwbare gegevens basisadministratie.
  • Inwoners zijn betrokken bij de vorming van toekomstig beleid.
  • Opzetten gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en aansluiting op andere basisadministraties.
  • Continue kwaliteitszorg gegevens in basisadministratie.
  • Uitvoeren adresonderzoeken ter plaatse op feitelijke bewoning.
  •  Inwoners wordt daar waar zinvol  naar hun mening gevraagd bij de voorbereiding van plannen.
  •  Er wordt overleg georganiseerd  met representatieve maatschappelijke organisaties bij beleidsvoorbereidingen.
  • Kwalitatieve persoonsinformatie-voorziening zodat interne en externe afnemers op het juiste moment over de juiste gegevens kunnen beschikken.
  • Meervoudig gebruik éénmalig vastgelegde authentieke gegevens.
  • Betrokkenheid van inwoners bij het reilen en zeilen van de gemeente.
  • Bewustzijn inwoners mbt gemeentelijke beleid verhogen/ bevestigen.
  • Resultaten van audits gericht op inhoud, privacy, processen en beveiliging.
  • Aantal (interactieve) bijeenkomsten.
  • Vastlegging te bewaren digitale documenten in e-depot.
  • Nader overleg met het Zeeuws Archief omtrent een e-depot voorziening.
  • Digitale ontsluiting (raadpleging) van eeuwig te bewaren documenten.
  • Keuze voor e-depotvoorziening.
  • Op termijn: aantal overgebrachte digitale bestanden.
  • Integraal Veiligheidsbeleid, waarin nieuwe acties en beleidsontwikkelingen worden benoemd. Hieraan wordt middels het uitvoeringsprogramma uitvoering gegeven.
  • Jaarlijks een uitvoeringsplan opstellen en voorleggen aan het college ter vaststelling. Raad ter kennisname.
  • Onveiligheidsgevoel daalt (wat ook blijkt uit cijfers van de wijkscan politie).
  • Aantal delicten (wijkscan).
  • Deelname aan Veiligheidsmonitor (periode 2019 – 2020): subjectieve gevoelens van (on)veiligheid.
  • De focus ligt de komende jaren op de implementatie van het door het Veiligheidsberaad vastgestelde rapport ‘Bevolkingszorg op orde 2.0’.
  • Investeren in vakbekwaamheid functionarissen Bevolkingszorg.
  • Duidelijk en geactualiseerde procesdeelplannen zijn beschikbaar voor de teams binnen Bevolkingszorg.
  • Medewerkers Bevolkingszorg worden door hun werkgever voldoende gefaciliteerd om actief hun kennis en vaardigheden op peil te houden.
  • Goed geoutilleerde crisisruimte beschikbaar voor het Gemeentelijk Beleids Team (GBT).
  • Slachtoffers worden adequaat geholpen.
  • Hulp binnen normen gesteld in rapport ‘Bevolkingszorg op orde 2.0’.
  • Goed geïnformeerde inwoners en ondernemers.
  • Mix van communicatiemiddelen inzetten – uit oogpunt van de doelgroep keuzes maken.
  • Communicatie per communicatiemiddel separaat redigeren en vormgeven.
  • Grafische middelen vaker inzetten – waardoor doelgroepen  beter worden bereikt.
  • Inwoners en ondernemers zijn op de hoogte van wat er speelt in de gemeente en kennen de ontwikkelingen en de effecten daarvan.
  • Inwoners en ondernemers zijn betrokken bij actuele zaken en veranderingen.
  • Actie en interactie op sociale media.
  • Aanwezigheid bij bijeenkomsten.
  • Soort reacties.
  • Een grotere betrokkenheid van inwoners
  • Contacten met dorps- en wijkraden
  • De contacten tussen de gemeente en de dorps- en wijkraden laten verlopen conform de Verordening dorps- en wijkraden
  • Vertrouwen in het gemeentebestuur
  • De wijk- en dorpsraden geven in een doorlopend proces aan in welke mate zij tevreden zijn over de contacten met de gemeente
  • Sterke en leefbare kernen, waar aangenaam wonen voor iedereen mogelijk is (jong, oud en gezinnen)
  • Faciliteren en stimuleren van leefbaarheidsplannen van dorps- en wijkraden  (waaronder het beschikbaar stellen van financiële bijdragen, bieden van ondersteuning bij het aanvragen van externe subsidies en het bieden van ondersteuning door middel van Klus- en kuisdagen).
  • Het stimuleren en faciliteren van lokale bottom-up initiatieven volgens een te ontwikkelen plan van aanpak in het kader van de ‘Regionale Impuls Gemeente Hulst’.
  • Het beschikbaar stellen van financiële bijdragen voor leefbaarheidsplannen in het kader van de ‘Regionale Impuls Gemeente Hulst’.
  • In iedere kern is het voor iedereen aangenaam wonen (jong, oud en gezinnen)
  • Het aantal uitgevoerde leefbaarheidsprojecten, die  onder invloed van een dorps- en wijkraden tot stand zijn gekomen, zegt iets over het succes daarvan