Knelpunten: - Stopzetten landelijke operatie BRP
- gegevensuitwisseling i.h.k.v. (bestuurlijke) aanpak georganiseerde criminaliteit (ondermijning).
Ontwikkelingen: - Digitale Agenda 2020
- Gemeentelijke archieven / e-depot
- Voorstel ‘Brabantwet’ : in wetgeving wordt vastgelegd dat de ‘aanpak van ondermijnende criminaliteit’ een gemeentelijke taak wordt.
| - Meer op de klantgerichte dienstverlening.
| - Gemeentelijke dienstverlening via klantcontactcentrum KCC ten behoeve van telefonie, website, balie, email en post afstemmen op ontwikkelingen.
- Inrichting en uitbreidingvan kwaliteitshandvest op basis van interne en externe servicenormen.
- Optimaliseren van de telefonische dienstverlening.
- Uitbouw zaakgericht werken en waar nodig aanpassen werkprocessen.
| - Tevredenheid en waardering door inwoners en andere klanten. Klanten vinden sneller informatie en producten.
- Klanten worden organisatiebreed vlot en op eenduidige wijze te woord gestaan.
- Klanten dienen hun vraag maar één keer te stellen.
| - Aantal bezoekers gemeentewinkel.
- Klanttevredenheidsonderzoek communicatiekanalen.
- Telefonische contacten: aantal + wachttijden.
- Reacties klanten via digitaal reactieformulier.
|
- Meer digitale informatiever-strekking en toegankelijkere digitale dienstverlening.
| - Uitbouw virtuele balie, gefaseerde toename aantal producten via website. Digitale dienstverlening en informatievoorziening worden gefaseerd leidend (Landelijke visie “Digitale Overheid 2017 en Digitale Agenda 2020).
- Digitalisering Burgerlijke Stand.
- Geleidelijk (procesafhankelijk) worden statussen van aanvragen, meldingen, bezwaren doorgegeven.
- Burgers actief inlichten (attenderen) op alle gemeentelijke bekendmakingen.
- Voldoen aan minimale eisen landelijke webrichtlijnen.
| - Bereikbaarheid van gemeente wordt vergroot (24-uurs bereikbaarheid voor groeiend aantal producten).
- Grotere transparantie overheidshandelen.
- Nog betere toegankelijkheid gemeentelijke website.
| - Aantal producten dat daadwerkelijk via internet kan worden afgenomen middels een vooringevuld formulier.
- Toename aantal aanmeldingen via attenderingsfunctie.
- Gemeentelijke website voldoet aan de landelijke webrichtlijnen.
- Aantal werkprocessen ingericht als zaak.
|
- Betrouwbare gegevens basisadministratie.
- Inwoners zijn betrokken bij de vorming van toekomstig beleid.
| - Opzetten gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en aansluiting op andere basisadministraties.
- Continue kwaliteitszorg gegevens in basisadministratie.
- Uitvoeren adresonderzoeken ter plaatse op feitelijke bewoning.
- Inwoners wordt daar waar zinvol naar hun mening gevraagd bij de voorbereiding van plannen.
- Er wordt overleg georganiseerd met representatieve maatschappelijke organisaties bij beleidsvoorbereidingen.
| - Kwalitatieve persoonsinformatie-voorziening zodat interne en externe afnemers op het juiste moment over de juiste gegevens kunnen beschikken.
- Meervoudig gebruik éénmalig vastgelegde authentieke gegevens.
- Betrokkenheid van inwoners bij het reilen en zeilen van de gemeente.
- Bewustzijn inwoners mbt gemeentelijke beleid verhogen/ bevestigen.
| - Resultaten van audits gericht op inhoud, privacy, processen en beveiliging.
- Aantal (interactieve) bijeenkomsten.
|
- Vastlegging te bewaren digitale documenten in e-depot.
| - Nader overleg met het Zeeuws Archief omtrent een e-depot voorziening.
| - Digitale ontsluiting (raadpleging) van eeuwig te bewaren documenten.
| - Keuze voor e-depotvoorziening.
- Op termijn: aantal overgebrachte digitale bestanden.
|
- Integraal Veiligheidsbeleid, waarin nieuwe acties en beleidsontwikkelingen worden benoemd. Hieraan wordt middels het uitvoeringsprogramma uitvoering gegeven.
| - Jaarlijks een uitvoeringsplan opstellen en voorleggen aan het college ter vaststelling. Raad ter kennisname.
| - Onveiligheidsgevoel daalt (wat ook blijkt uit cijfers van de wijkscan politie).
| - Aantal delicten (wijkscan).
- Deelname aan Veiligheidsmonitor (periode 2019 – 2020): subjectieve gevoelens van (on)veiligheid.
|
- De focus ligt de komende jaren op de implementatie van het door het Veiligheidsberaad vastgestelde rapport ‘Bevolkingszorg op orde 2.0’.
| - Investeren in vakbekwaamheid functionarissen Bevolkingszorg.
- Duidelijk en geactualiseerde procesdeelplannen zijn beschikbaar voor de teams binnen Bevolkingszorg.
- Medewerkers Bevolkingszorg worden door hun werkgever voldoende gefaciliteerd om actief hun kennis en vaardigheden op peil te houden.
- Goed geoutilleerde crisisruimte beschikbaar voor het Gemeentelijk Beleids Team (GBT).
| - Slachtoffers worden adequaat geholpen.
| - Hulp binnen normen gesteld in rapport ‘Bevolkingszorg op orde 2.0’.
|
- Goed geïnformeerde inwoners en ondernemers.
| - Mix van communicatiemiddelen inzetten – uit oogpunt van de doelgroep keuzes maken.
- Communicatie per communicatiemiddel separaat redigeren en vormgeven.
- Grafische middelen vaker inzetten – waardoor doelgroepen beter worden bereikt.
| - Inwoners en ondernemers zijn op de hoogte van wat er speelt in de gemeente en kennen de ontwikkelingen en de effecten daarvan.
- Inwoners en ondernemers zijn betrokken bij actuele zaken en veranderingen.
| - Actie en interactie op sociale media.
- Aanwezigheid bij bijeenkomsten.
- Soort reacties.
|
- Een grotere betrokkenheid van inwoners
| - Contacten met dorps- en wijkraden
- De contacten tussen de gemeente en de dorps- en wijkraden laten verlopen conform de Verordening dorps- en wijkraden
| - Vertrouwen in het gemeentebestuur
| - De wijk- en dorpsraden geven in een doorlopend proces aan in welke mate zij tevreden zijn over de contacten met de gemeente
|
- Sterke en leefbare kernen, waar aangenaam wonen voor iedereen mogelijk is (jong, oud en gezinnen)
| - Faciliteren en stimuleren van leefbaarheidsplannen van dorps- en wijkraden (waaronder het beschikbaar stellen van financiële bijdragen, bieden van ondersteuning bij het aanvragen van externe subsidies en het bieden van ondersteuning door middel van Klus- en kuisdagen).
- Het stimuleren en faciliteren van lokale bottom-up initiatieven volgens een te ontwikkelen plan van aanpak in het kader van de ‘Regionale Impuls Gemeente Hulst’.
- Het beschikbaar stellen van financiële bijdragen voor leefbaarheidsplannen in het kader van de ‘Regionale Impuls Gemeente Hulst’.
| - In iedere kern is het voor iedereen aangenaam wonen (jong, oud en gezinnen)
| - Het aantal uitgevoerde leefbaarheidsprojecten, die onder invloed van een dorps- en wijkraden tot stand zijn gekomen, zegt iets over het succes daarvan
|