Gemeenschappelijke regelingen
Collectief Vervoer Zeeuwsch-Vlaanderen, Terneuzen
Doel/Visie : Het aanbieden van een collectief vraagafhankelijk openbaar vervoerssysteem voor, door de deelnemers, aan te wijzen categorieën van personen binnen het vervoersgebied. Tot de categorieën behoren in ieder geval het gehandicaptenvervoer en het leerlingenvervoer.
Bestuurlijk belang : Algemeen bestuur 3 leden, waarvan 1 in dagelijks bestuur.
Financieel belang : Bijdrage 2019 € 969.775 (2018: € 995.091).
Eigen vermogen : Nihil
Vreemd vermogen : Nihil
Resultaat begrotingsjaar: Nihil, bijdrage deelnemers dekt de lasten.Programma : 06 Sociaal Domein,04 Onderwijs en Kinderopvang.
Ontwikkelingen : Het traject inzake de aanbesteding van het Wmo-vervoer heeft geleid tot een nieuw contract met ingang van 1 oktober 2018. De nieuwe vervoerder zal, met aandacht voor een duurzame bedrijfsvoering, het contract voor de komende vier jaar uitvoeren.
Dethon, Terneuzen
Doel/Visie : In overleg met Dethon wordt gekeken naar de nieuwe rol van het bedrijf waarbij het in stand houden van een sociale werkvoorziening de belangrijkste doelstelling was tot een partner in het sociaal domein met als belangrijkste doelstelling het mede vormgeven van een “mensontwikkelbedrijf” waarbij de verdiencapaciteit van de WSW-er in reguliere bedrijven een belangrijk uitgangspunt is.
Bestuurlijk belang : Algemeen bestuur 2 leden, waarvan 1 in dagelijks bestuur.
Financieel belang : Bijdrage 2019 € 3.992.561, waarvan € 250.000 als bijdrage in nadelig saldo (2018: € 4.081.918, waarvan € 250.000 als bijdrage in nadelig saldo).
Eigen vermogen : Eind 2019: € 1.783.597
Vreemd vermogen : Eind 2019: € 12.317.904
Resultaat begrotingsjaar: In 2019 een negatief resultaat van € 1,9 miljoen.Programma : 06Sociaal Domein.
Ontwikkelingen : Door de Zeeuws Vlaamse gemeenten en de gemeenschappelijke regeling Dethon is de afgelopen jaren gewerkt aan een visiedocument om de Participatiewet uniform te kunnen uitvoeren binnen onze regio. De titel van dit visiedocument is “Samen werken aan talent”. In dit visiedocument is een nadrukkelijke rol weggelegd voor Dethon als partner in de uitvoering. Na het vormen van de diverse college’s en coalitieakkoorden is gebleken, dat er op dit moment onvoldoende draagvlak is om te komen tot een integrale organisatie. Sommige onderdelen zijn/blijven weggezet bij de deelnemende gemeenten. In pilotvorm heeft de gemeente Hulst een project opgestart, waarbij elementen van het visiedocument in uitvoering worden gebracht. Doelstelling is met name het reintegratietraject zo dicht mogelijk bij doelgroep te organiseren.
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Zeeland, Goes
Doel/Visie : De wettelijke taak conform de Wet Publieke Gezondheid (Wpg) is ondergebracht bij de Gemeenschappelijke regeling GGD Zeeland. In de Wpg-taak is sinds enige jaren ook opgenomen de taak Jeugdgezondheidszorg (JGZ).
Bestuurlijk belang : Algemeen bestuur 1 lid.
Financieel belang : Bijdrage 2019 € 920.400 (2018: € 908.632). Ook Veilig Thuis is vanaf medio 2015 ondergebracht bij de GGD, bijdrage 2019: € 76.317 (2018: € 81.953).
Eigen vermogen : 2019: € 3,3 miljoen
Vreemd vermogen : 2019: € 4,5 miljoen
Resultaat begrotingsjaar: NihilProgramma : 06 Sociaal Domein.
Ontwikkelingen : De GGD heeft de gecombineerde Kadernota/Programmabegroting 2019-2022 aangeboden en geeft daarin aan dat de eerder ingezette transformatie in 2019 volgens het plan verder wordt doorgezet en dat inmiddels volledig wordt gewerkt met zelforganiserende teams. Inzet blijft dat professionals zo veel als mogelijk ‘lokaal’ de aansluiting zoeken en preventief werken. Omdat er nog steeds gebouwd wordt aan de inrichting van de lokale toegangsfuncties vraagt dit voortdurende afstemming met gemeenten en partnerorganisaties.
Er wordt binnen het programma Publieke Gezondheid gewerkt met de programmalijnen: Gezondheid In de Wijk, Kennis - Innovatie – Monitoring, Fysieke Veiligheid en Bescherming en Sociale Veiligheid. Vanuit deze vier inhoudelijke programmalijnen blijft de GGD investeren in signalering, preventie en innovatie - in aansluiting op de vraag van burgers en via een integrale aanpak en samenwerking - vanuit de overtuiging dat hiermee op zorgkosten bespaard kan worden. Ook de programma’s Veilig Thuis en Inkooporganisatie Jeugdhulp Zeeland kunnen daar aan bijdragen.
De wijze waarop de GGD dit in 2019 gaat aanpakken staat in de begroting per programma beschreven.
De uitvoering van het programma Veilig Thuis vraagt in 2019 extra inzet om te kunnen voldoen aan nieuwe wettelijke eisen.
Vanaf januari 2019 wijzigt de financiering van het Rijksvaccinatie Programma (RVP). De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het RVP komt bij gemeenten te liggen (voorheen RIVM namens de Rijksoverheid). In dat kader gaan ook de financiële middelen over naar gemeenten via (in 2019) een doeluitkering in het Gemeentefonds.
De grondslagen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de GGD zijn opgenomen in de Wet publieke gezondheid (Wpg) en bijbehorende regelingen en/of uitvoeringsbesluiten, de Jeugdwet, de Wmo en de Wet veiligheidsregio’s.
In 2019 zal de (vernieuwde) visie Publieke Gezondheid en Veiligheid die in 2018 door het nieuwe bestuur zal worden vastgesteld richtinggevend zijn voor verdere stappen in de samenwerking met en uitvoering van taken voor gemeenten. De GGD blijft daarnaast alert op nieuwe thema’s die zich aandienen en ontwikkelingen in wet- en regelgeving en voortkomend uit het Regeerakkoord.Muziekschool (ZMS), Middelburg
Doel/Visie : Het aanbieden van muziekonderwijs in een zo breed mogelijke vorm aan alle inwoners van de gemeente Hulst.
Bestuurlijk belang : De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door 1 wethouder.
Financieel belang : Bijdrage 2019 € 239.525 (2017: € 236.467).
Eigen vermogen : Eind 2019: € 126.526.
Vreemd vermogen : Nihil.
Resultaat begrotingsjaar: Nihil, de bijdrage van de deelnemers dekt de lasten.Programma : 05Sport, cultuur en recreatie.
Ontwikkelingen : Met betrokken Zeeuwse gemeenten en de directie van de ZMS is een concept-toekomstvisie voor de Zeeuwse Muziekschool opgesteld, waarin tegemoet wordt gekomen aan de wensen van burgers en gemeenten. Hierbij wordt rekening gehouden met de financiële en personele consequenties van de ZMS en regionaliteit, uitgaande van een palet van functies : dienstverlener, bemiddelaar, organisator, deskundigheidsbevorderaar, aanbieder binnenschools en aanbieder buitenschools. Doelstelling is de ZMS zodanig vorm te geven in een vastgestelde toekomstvisie dat er een optimum wordt gerealiseerd tussen de verschillende belangen van burgers, scholen, gemeenten en Zeeuwse Muziekschool.
Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ), Borsele/ Zeeuwse Reinigingsdienst B.V. (ZRD), Sluiskil
Doel/Visie : Inzameling huishoudelijk afval en milieustraten in Zeeland vinden plaats onder de vlag van de Zeeuwse Reinigingsdienst (ZRD). De gemeenschappelijke regeling OLAZ blijft eveneens bestaan. Binnen dit samenwerkingsorgaan stippelen de gemeenten hun gezamenlijke afvalbeleid uit.
Bestuurlijk belang : Algemeen bestuur van OLAZ en de a.v. van aandeelhouders in de ZRD 1 lid.
Financieel belang : De Zeeuwse gemeenten hebben op de volgende wijzen invloed op de ZRD:
- als houder van de aandelen in de ZRD via OLAZ (100%);
- door middel van de 3 commissarissen in de ZRD.
Bijdrage 2019 (exploitatiebijdrage milieupark) € 540.000 (2018: € 530.000).
Eigen vermogen : 2019: € 404.378.
Vreemd vermogen : 2019: € 11.598.737.
Resultaat begrotingsjaar: Nihil.Programma : 07Milieu.
Ontwikkelingen : De inrichting van de milieustraten is gedateerd en voorzieningen zijn aan vervanging toe, zowel vanuit technisch oogpunt als vanuit wet- en regelgeving. Daarnaast moeten er vanwege het programma VANG (Van Afval Naar Grondstof) meer afvalstromen worden gescheiden, terwijl de beschikbare ruimte op de meeste Zeeuwse milieustraten beperkt is. Er wordt onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de Zeeuwse milieustraten te vernieuwen of te vervangen.
Natuur en Milieueducatie (NME) valt per 1 januari 2018 niet meer binnen OLAZ. De Zeeuws-Vlaamse gemeenten zijn hiervoor vanaf 2018 een samenwerkingsverband aangegaan.Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Zeeland, Terneuzen
Doel/Visie : De RUD-Zeeland, die is opgericht in juni 2013, gaat in opdracht van de deelnemers, de gemeenten, de provincie en het waterschap VTH milieutaken en VTH Wabotaken uitvoeren. Ze moet deze taken professioneel, doelmatig en volgens landelijk vastgestelde kwaliteitseisen en dienstverleningsnormen vervullen.
Bestuurlijk belang : De gemeente is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur met 1 wethouder.
Financieel belang : Bijdrage 2019 € 524.400, inclusief bijdrage VTH-taken (2018: € 521.304)
Eigen vermogen : 2019: € 0,8 miljoen
Vreemd vermogen : 2019: € 1,0 miljoen
Resultaat begrotingsjaar: Nihil, de lasten worden gedekt door de bijdrage van de deelnemersProgramma : 07 Milieu
Ontwikkelingen : Als gevolg van het per 1 juli 2017 in werking getreden Besluit omgevingsrecht, mogen de Besluit Risico Zware Ongevallen (BRZO) taken van de Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR) niet meer worden door gemandateerd aan de RUD Zeeland. Naar verwachting zal DCMR de BRZO-taak in 2019 zelf gaan uitvoeren met medewerkers van de RUD die in dienst zijn of komen van DCMR, waarbij DCMR een vestiging krijgt in Zeeland.
Voor de provinciale inrichtingen overweegt de provincie om de BRIKS-taken op grond van de WABO (Bouwen, Reclame, Inrit, Kap, Sloop) ook bij de RUD te leggen.
Een ander gevolg van voornoemd Besluit is dat alle werkzaamheden waarbij asbest is betrokken, in principe als wettelijk basistaken van de RUD gelden. De RUD is voornemens deze taken in 2019 zelf te gaan uitvoeren. Om deze taken zelf te kunnen uitvoeren zal het aantal fte’s bij de RUD Zeeland moeten worden uitgebreid.Sabewa Zeeland, Terneuzen
Doel/Visie : Sabewa Zeeland is een uitvoeringsorganisatie, die de heffing en invordering verzorgt van waterschapsbelastingen (zuiveringsheffing, verontreinigingsheffing en de watersysteemheffingen) en gemeentelijke belastingen (zoals de onroerende-zaakbelasting, rioolheffing, afvalstoffenheffing, honden- en toeristenbelasting). De bezwaar- en beroepschriften gericht tegen de belastingaanslagen en kwijtscheldingsverzoeken worden ook door Sabewa Zeeland behandeld. Daarnaast worden de taken en werkzaamheden in het kader van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) voor de bij Sabewa Zeeland aangesloten gemeenten uitgevoerd.
Bestuurlijk belang : De gemeente is in het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur vertegenwoor-digd door 1 wethouder.
Financieel belang : De bijdrage voor 2019 bedraagt € 349.919.000 (2018: € 352.535)
Eigen vermogen : Nihil
Vreemd vermogen : Nihil
Resultaat begrotingsjaar: Nihil, de lasten worden gedekt door de bijdragen van de aangesloten gemeentenProgramma : Algemene Dekkingsmiddelen en Onvoorzien
Ontwikkelingen : Waarderen:
Jaarlijks, via modelmatige waardering komen tot waardebepaling van alle onroerende zaken conform de Wet WOZ. Hierbij gebruik makend van de nieuwste landelijke taxatiemodellen (TIOX). De invoering van de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG) in relatie tot de uitvoering van de Wet WOZ is een belangrijk aandachtspunt voor het WOZ-proces (invoering verplichte BAG-WOZ koppeling). Het up-to-date houden van de koppeling tussen de WOZ-gegevens en de BAG gegevens van de deelnemende gemeenten zal de nodige afstemming blijven vragen. De Waarderingskamer heeft aangekondigd dat vanaf 2022 de woningen op basis van gebruiksoppervlakte in plaats van inhoud moeten worden gewaardeerd, dit vraagt aanpassing van de basisgegevens. In 2019 wordt hiervoor bij 2 gemeenten een start gemaakt met de controles op de inhoud en gebruiksoppervlakte van de woningen. De overgang van maandelijkse Stuf-WOZ leveringen naar berichtenverkeer is landelijk gezien nog een probleem.
Heffen:
Streven naar uniformiteit in belastingverordeningen van deelnemers. Voorts wordt de belastingadministratie meer procesmatig ingericht, hetgeen bijdraagt aan klantgerichtheid en een efficiënte uitvoeringsorganisatie.Innen:
Digitalisering van de processen inzake inning, invordering en kwijtschelding, waarbij de stappen in het invorderingsproces worden afgestemd op de situatie van burger.Veiligheidsregio Zeeland, Middelburg
Doel/Visie : De Veiligheidsregio Zeeland is het orgaan voor de fysieke veiligheid, rampenbestrijding en crisisbeheersing in Zeeland. Deze omvat brandweerzorg, Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR), de gezamenlijke meldkamer Zeeland en de rampenbestrijding en crisisbeheersing. Vanaf 1 januari 2013 is de Brandweer Hulst ondergebracht bij de Veiligheidsregio.
Bestuurlijk belang : De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur.
Financieel belang : Bijdrage 2019 € 1.771.779 (2018: € 1.747.204).
Eigen vermogen : 2019: € 1.027.421
Vreemd vermogen : 2019: € 32.952.035
Resultaat begrotingsjaar: Nihil
Programma : 01Bestuur en Veiligheid.
Ontwikkelingen : Op 12 april 2018 heeft het Algemeen Bestuur VRZ ingestemd met de begroting 2019. Deze begroting was financieel sluitend mede door een structurele verhoging van de gemeentelijke bijdragen (inclusief bevolkingszorg) met een bedrag van € 415.000. Zoals al was aangekondigd gaat het voornamelijk om externe factoren die door VRZ niet beïnvloedbaar zijn, zoals de compensatie van de stijging van lonen en prijzen (1,6%).
In 2019 zal het nieuwe beleidsplan voor de periode 2020-2024 ter besluitvorming worden voorgelegd aan het Algemeen Bestuur en ter zienswijze aan de gemeenteraden. De klankbordgroep en de raden zullen actief worden betrokken bij het traject.
Risico’s : In de begroting 2019 is het uitgangspunt dat de algemene reserve van VRZ eind 2018 een restantsaldo zal hebben van € 469.019. Op basis van de gehanteerde normeringsystematiek door VRZ is het weerstandsvermogen van VRZ als onvoldoende geclassificeerd (was eveneens onvoldoende in 2018). Indien dergelijke risico’s daadwerkelijk optreden, zal dit mogelijk leiden tot een negatief resultaat en zullen de deelnemende gemeenten garant moeten staan voor VRZ.
Tegenvallers vanaf 2018 kunnen daardoor marginaal door VRZ zelf worden opgevangen en zullen mogelijk leiden tot negatieve jaarrekeningresultaten, waarvoor de gemeenten garant moeten staan. In de paragraaf ‘Weerstandvemogen en risicobeheersing’ zijn verschillende risico’s opgesomd. Uit deze paragraaf worden hieronder de volgende relatief grote risico’s voor VRZ benoemd:
- Op 5 juli 2018 heeft het Algemeen Bestuur van de VRZ besloten (na de tussenevaluatie Maatwerk in Brandweerzorg) om de taakstelling van € 300.000 te schrappen. Dit is verwerkt in de 1e begrotingswijziging 2019 VRZ.
Door de regionalisering en de uitgestelde besluitvorming rond Maatwerk in Brandweerzorg is er sprake van uitstel van vervangingen en is een vervangingsachterstand ontstaan, waardoor er een piek aan te vervangen (brandweer)voertuigen en -materiaal in de komende jaren aankomt.
De verwachting is dat de kapitaallasten zich in de toekomst om en nabij de € 5,6 miljoen zullen stabiliseren (prijs- en renteniveau 2018). Bij de overdracht van budget voor de regionale brandweer aan de veiligheidsregio is destijds echter rekening gehouden met € 4,3 miljoen. aan kapitaallasten.
De meldkamers van Zeeland en Midden-West-Brabant zullen worden samengevoegd in Bergen op Zoom. In 2020 zal budget worden overgedragen i.v.m. de overdracht van de meldkamer, waarschijnlijk middels een uitname uit het Gemeentefonds. Het is nog niet duidelijk wat de hoogte van het over te dragen budget is en hoe deze zich zal verhouden tot de huidige gemeentelijke bijdrage aan de Veiligheidsregio Zeeland. Ook zullen er in 2020 naar verwachting frictiekosten optreden waarover nog (maatwerk)afspraken moeten worden gemaakt met het Ministerie van V&J.
Privaatrechtelijk
EGTS Linieland van Waas en Hulst, Sint Gillis Waas (België)
Doel/Visie : De Europese Groepering voor Territoriale Samenwerking Linieland van Waas en Hulst, kortweg EGTS is een in 2011 opgericht Europees samenwerkingsverband tussen de gemeente Hulst, 3 Belgische gemeenten, de provincies Oost-Vlaanderen en Zeeland en het Belgisch intergemeentelijk samenwerkingsverband Interwaas. Het EGTS heeft als doel het grensoverschrijdende overleg en de grensoverschrijdende samenwerking tussen de deelnemers in het kader van de ontwikkelingsvisie Linieland van Waas en Hulst te bevorderen en te ondersteunen in het bijzonder door het opstarten en uitvoeren van samenwerkingsprojecten op de in de visie vermelde terreinen te weten haven en economie, mobiliteit, natuur en recreatie, wonen en leefbaarheid.
Bestuurlijk belang : De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in het bestuur
Financieel belang : De bijdrage voor 2019 bedraagt € 22.396 (2018: € 22.396). De kosten voor projecten worden gedragen door de deelnemers aan die projecten. De gemeente levert voor 2019 t/m 2021 daarnaast een jaarlijkse bijdrage van € 5.000 voor de permanentie in de infokeet bij Grenspark Groot Saeftinghe.
Eigen vermogen : Ultimo 2017: € 145.333
Vreemd vermogen : Schulden op korte termijn ultimo 2017 € 58.029
Resultaat begrotingsjaar: In 2017 € 25.685 (positief)Programma : 01 Bestuur en Veiligheid.
Ontwikkelingen : De EGTS Linieland van Waas en Hulst is trekker van het Interreg-project Grenspark Groot Saeftinghe. Daarnaast werkt de EGTS aan verschillende andere grensoverschrijdende projecten zoals onder meer de grensoverschrijdende jobbeurs, bedrijvenavond, project voorzieningenconvenant, Leader-projecten en Havenland. Een belangrijk deel van de begroting van de EGTS is gemoeid met het project Grenspark Groot Saeftinghe, met dit project is ook een Europese Interreg subsidie gemoeid. Er zijn 8 partners die participeren in de EGTS Linieland van Waas en Hulst. De financiële risico’s worden gedeeld met de partners.
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), Den Haag
Doel/Visie : De BNG Bank N.V. (BNG) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak.
Bestuurlijk belang : De gemeente is aandeelhouder van de BNG.
Financieel belang : 17.472 aandelen (nominaal € 2,50). Dividend2019 € 20.000 (2018: € 44.204).
Eigen vermogen : Eind 2017: € 4,9 miljard.
Vreemd vermogen : Eind 2017: € 135 miljard.
Resultaat begrotingsjaar: De nettowinst over 2017 bedroeg € 393 miljoen.Programma : Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien.
Ontwikkelingen : BNG Bank kijkt terug op een goed eerste halfjaar 2018. Om haar klanten in staat te stellen maatschappelijke doelstellingen te realiseren, heeft de bank diverse initiatieven genomen op het gebied van onder meer het klimaat en exportfinanciering. De omvang van nieuw verstrekte langlopende kredieten was 30% hoger dan in de eerste helft van 2017.
Het eerste halfjaar van 2018 bedroeg de nettowinst EUR 207 miljoen, een daling van EUR 35 miljoen ten opzichte van het eerste halfjaar 2017. De belangrijkste oorzaak van deze daling is een lagere bijdrage van de ongerealiseerde marktwaardeveranderingen in het resultaat financiële transacties, dat uitkwam op EUR 85 miljoen positief (eerste helft 2017: EUR 132 miljoen positief). Evenals in 2017 is het positieve resultaat financiële transacties vooral het gevolg van de effecten van het opkoopprogramma van de ECB op de financiële markten. Het renteresultaat is met EUR 220 miljoen nagenoeg gelijk aan het resultaat over het eerste halfjaar 2017. Evenals in 2017 is het renteresultaat positief beïnvloed door de gunstige tarieven voor nieuw aangetrokken financiering.
De BNG Bank verwacht dat de omvang van de nieuw te verstrekken langlopende leningen over 2018 hoger zal uitkomen dan over 2017, vooral als gevolg van de grotere vraag van de decentrale overheden. De verwachte toename van de vraag vanuit de corporatiesector blijft nog achter. Verder blijft het beleid gericht op het realiseren van diversificatie naar product, valuta en looptijd. Ook stimuleert de BNG Bank middels haar beleid verduurzaming bij decentrale overheden en woningcorporaties.
Het renteresultaat over 2018 zal naar verwachting uitkomen binnen een bandbreedte van € 430 tot € 460 miljoen. Door de beweeglijkheid van de financiële markten acht de bank het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2018.N.V. Economische Impuls Zeeland, Middelburg
Doel/Visie : De NV Economische Impuls Zeeland (Impuls), opgericht in 2007, is de ontwikkelingsmaatschappij van Zeeland. Het doel is het vergroten van de dynamiek van de Zeeuwse (kennis-)economie. Middels Impuls wil de gemeente zichtbaar bijdragen aan de ontwikkeling van Zeeland in het algemeen en Hulst in het bijzonder. Impuls helpt, via Invest in Zeeland, bedrijven van binnen en buiten Zeeland met Vestigen (promotie en acquisitie). Daarnaast heeft Impuls Zeeland de poten: Innovatiefinanciering en Ontwikkelen.
Bestuurlijk belang : Er is 1 wethouder (portefeuillehouder economie) lid van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Financieel belang : De provincie (49%), alle Zeeuwse gemeenten (17%), kennisinstellingen (17%) en het bedrijfleven (17%) zijn aandeelhouders in Impuls. Daarnaast is er een jaarlijkse bijdrage verschuldigd in 2019 geraamd op € 27.700 (raming 2018: € 27.700).
Eigen vermogen : Eind 2017: € 666.814
Vreemd vermogen : Eind 2017: € 1.241.636
Resultaat begrotingsjaar: In 2017 € 15.461(positief)Programma : 03 Economische structuur en toerisme.
Ontwikkelingen : Impuls blijft zich middels projecten op de volgende economische thema’s richten: Circulaire economie, Smart-Delta Resources, Logistiek & Maintenance, Gezondheidseconomie, Innovatiefinanciering en Vrijetijdseconomie. Door Invest in Zeeland (de acquisitiepoot van Impuls) wordt vooral in het buitenland actief naar nieuwe vestigers gezocht en ook voor het bedrijventerrein Hogeweg 5.
Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen (voorheen: Uw Nieuwe Toekomst), Terneuzen
Doel/Visie : De netwerkorganisatie Onbegrensd Zeeuws Vlaanderen is een samenwerkingsverband tussen de Zeeuws-Vlaamse gemeenten, bedrijfsleven en instellingen op het gebied van regiopromotie en grensoverschrijdend wonen en werken. De gemeente Terneuzen handelt als juridische entiteit voor Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen.
Bestuurlijk belang : De burgemeester is voorzitter van de taskforce
Financieel belang : Bijdrage 2019 € 37.500 (2018: € 37.500)
Eigen vermogen : Nihil
Vreemd vermogen : Nihil
Resultaat begrotingsjaar: Nihil, de lasten worden gedekt door de bijdrage van de deelnemersProgramma : 03 Economische structuur en toerisme.
Ontwikkelingen : De netwerkorganisatie blijft gezamenlijke activiteiten uitvoeren, die Zeeuws-Vlaanderen versterken als gebied als geheel en als onderdeel van de grensoverschrijdende Euregio Scheldemond, die van belang zijn voor de burgers aan beide zijden van de grens en voor geïnteresseerden in de regio.
Perkpolder Beheer BV, Kloosterzande
Doel/Visie : Het ontwikkelen van het woon- en recreatiegebied Perkpolder.
Bestuurlijk belang : De gemeente is bestuurlijk vertegenwoordigd in de BV.
Financieel belang : Aandelenkapitaal is 100% in handen van de gemeente Hulst.De gemeente heeft een borgstelling afgegeven voor € 24 miljoen. Er is geen jaarlijkse bijdrage verschuldigd.
Eigen vermogen : Begin 2019: aandelenkapitaal € 96.800
Vreemd vermogen : Begin 2019: totaal vreemd vermogen € 22,2 miljoen conform GREX.
Resultaat begrotingsjaar: NihilProgramma : 08 Ruimte en wonen.
Ontwikkelingen : Met een ontwikkelpartner wordt het project verder in uitvoering gebracht. De benodigde contracten hiervoor zijn momenteel onder handen. Definitieve besluitvorming hieromtrent wordt nog in 2018 verwacht. Daarna kan verdere uitwerking van de plannen ter hand worden genomen.
PZEM N.V. (voorheen N.V. Delta), Middelburg
Doel/Visie : PZEM is de rechtsopvolger van DELTA NV. De herstructurering mondde in 2017 uit in een drietal bedrijven: Enduris is het verplicht van DELTA afgesplitste netwerkbedrijf van Zeeland. Het leveringsbedrijf van energie en digitale diensten aan consumenten gaat door onder de naam DELTA en het productie-/ leveringsbedrijf zakelijke markt gaat verder onder de oude naam van DELTA: PZEM.
Bestuurlijk belang : De gemeente is aandeelhouder (525, nominaal € 473,78).
Financieel belang : 525 aandelen (nominaal € 473,78) geen dividend meer vanaf 2016.
Eigen vermogen : Omvang in het begrotingsjaar 2019 is nog niet bekend.
Vreemd vermogen : Omvang in het begrotingsjaar 2019 is nog niet bekend.
Resultaat begrotingsjaar: In 2017 een netto resultaat van € 313,6 miljoen. Voor 2019 is geen geraamd resultaat voorhanden.Programma : Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien
Ontwikkelingen : In de aandeelhoudersstrategie is vastgelegd dat de PZEM aandeelhouders streven naar participatie in activiteiten met een beperkt risicoprofiel en dat commerciële energieproductie en -leveringsactiviteiten (Wholesale en EPZ) niet bij publieke aandeelhouders passen.
In de aandeelhoudersstrategie roepen de aandeelhouders de Raad van Bestuur op de herstructurering van PZEM verder vorm te geven en daarbij rekening te houden met de in de aandeelhoudersstrategie geformuleerde belangen ten aanzien van de onderdelen Wholesale, EPZ en Evides. Voor de beoordeling van de voorstellen van de Raad van Bestuur gelden de volgende kaders:- bijdrage aan aandeelhouderswaarde optimalisatie;
- streven naar een beperkt risicoprofiel;
- passend bij de doelstelling om via verdere herstructurering de betrokkenheid van aandeelhouders bij commerciële energieactiviteiten te beëindigen.
In het licht van het voorgaande zijn een aantal analyses uitgevoerd op toekomstige scenario’s wat leidt tot de conclusie dat het vooralsnog niet mogelijk is PZEM te verkopen en/of het EPZ dossier op te lossen. Het blijft erg belangrijk de huidige oplossingsgerichte trajecten betreffende Wholesale/Sloe te vervolgen. Zodra het Rijk genegen is over een oplossing voor EPZ te spreken, zal dit samen met de PZEM-aandeelhouders worden opgepakt.
Omdat PZEM vooralsnog zelfstandig door zal gaan, blijft het belangrijk om de huidige business activiteiten te blijven ontwikkelen vanuit de gedachte van verdere waarde-optimalisatie tegen een aanvaardbaar risico. Ook is het zinvol om mogelijkheden voor aanpalende business te onderzoeken en te ontwikkelen, vanuit dezelfde waarde-optimalisatie gedachte tegen een aanvaardbaar risico.Op grond van voorgaande ontwikkelingen ligt de focus voor komende jaren op:
- Juridische herstructurering Sloe en EPZ;
- Kostenbesparing;
- Genereren van additionele activiteiten die additionele waarde genereren;
- Onderzoek naar mogelijkheden tot verkoop Evides aan aandeelhouders.